Elektrische-fietsen

Mega Magazijn Uitverkoop - tot 50% KORTING!
Wij hebben géén vertraging in de orderverwerking en levering van fietsen.
Elektrische-fietsen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.

Klantbeoordelingen

Piet

Snelle levering en niet duur en betrouwbaar..

Erik

Zoals altijd netjes op tijd en dit voor een correcte prijs. Kan gewoon niet beter...

Boudewijn

Goede ervaring, fijne en duidelijke site, goede en snelle levering. Top!..

theo

Goede service! Er was iets fout gegaan bij post nl. Dit lag niet aan fietsenplaats. Maar het service team heeft proactief gehandeld!..

Hans Janssen

Exact bestelde binnen 24 uur in huis. TOP..

Stef

Volgens afspraak fiets helemaal afgesteld..

de heer Peter

snel geleverd en dat alles voor een scherpe prijs..

Alofs

Goed assortiment en snelle levering!..

Biesterbosch

Snelle levering, nog niet gebruikt maar gaat dit weekend gebruiken, en goedkoper dan de concurrent..

Henk

Shirt en broek besteld, snelle levering zoals gewoonlijk..

Miroslav

Snel bezorgd, goede prijzen, breed assortiment...

Jonas Vermeer

Perfeft geholpen door kundig personeel..

Klant

Bestellen gaat netjes en snel. De keuze hulp is ook goed die je krijgt.Eenmaal dat toen de fiets geleverd werd is deze aangekomen in een doos die ..

Eduard

Zeer goed alles netjes op tijd thuis geleverd...

Kurt

Heel tevreden over de service, vlotte levering ,en met zorg verpakt .bedankt aan het hele team..

Nederland is hét fietsland bij uitstek, bijna overal is het vlak en alle fietsroutes zijn in onze verschillende provincies goed begaanbaar. De fietser wordt voor vol aangezien en het fietsen wordt aan alle kanten gepromoot. De Nederlandse fietser legt gemiddeld 1000 kilometer per jaar af op zijn of haar ijzeren ros. Totaal rijden er in Nederland zo’n 23 miljoen fietsen in de rondte. De ambitie van het huidige kabinet is om het aantal fietsers in Nederland met 200.000 te verhogen. Dit omdat de helft van alle autoritten binnen Nederland korter is dan 7,5 kilometer! Een aantal kilometers dat ook goed met de fiets te overbruggen valt. Fietsen is daarnaast een gezonde en ideale manier van verplaatsen. In het drukke verkeer van vandaag de dag de beste manier om van huis naar werk en terug te komen. Fietsers staan over het algemeen nooit in een file, dus dat is mooi meegenomen!


Fietsenplaats.nl is dé site voor al uw fietswensen. Bijna alle denkbare soort fiets is bij ons online te koop: van transport- tot oma/opafiets en van dames/heren- tot vouw- en kinderfiets. Natuurlijk kunt u hier ook terecht voor E-bikes en diverse fietsaccessoires en/of fietsonderdelen.
-Wilt u de fietsen fysiek uitproberen?
Er zijn twee vestigingen, in Rotterdam en in Zaandam, waar u een testrit kunt maken met één van onze showmodellen alvorens u -eventueel- tot aankoop overgaat. Op deze twee locaties staan professionele medewerkers voor u klaar om u met raad en daad terzijde te staan en u over van alles te informeren. U kunt bij hen dan ook terecht met al uw vragen. Wij zijn pas tevreden als u tevreden bent! Het aanwezige personeel zet alles op alles om u met een glimlach én een nieuwe, blinkende fiets de deur uit te zien wandelen…
Fietsenplaats.nl levert fietsen van topkwaliteit tegen de allerlaagste prijs. U vindt altijd het mooiste en nieuwste model dat binnen uw budget past! Leuk om te weten is dat we gratis leveren binnen Nederland en België, dat scheelt een slok op een borrel.
-Wat is er allemaal te vinden op deze site?
Bijna teveel om op te noemen, maar toch doen we een poging. Iedere soort fiets die wij in het assortiment hebben, wordt aan u gepresenteerd in woord en beeld. Mét de bijbehorende technische specificaties/prestaties en prijzen. Ook vindt u een rijtje met vaak gestelde vragen, de zogenaamde FAQ (Frequently Asked Questions). Zo ziet u in één oogopslag waar u moet zijn of wat voor u belangrijke informatie is. Staat uw vraag er niet bij? Schroom dan niet en treedt hierover met ons in contact. Van bestelling tot gratis aflevering aan huis, Fietsenplaats.nl is the (fietsen) place to be! 

Elektrische fiets / E-bike

Nederland is in de ban van de elektrische fiets, ook wel E-bike genoemd. In bijna elke Nederlandse schuur staat er wel eentje op zijn/haar berijder te wachten. Eerst viel er nog een soort van ‘drempelvrees’ te constateren toen de E-bike landelijk werd geïntroduceerd. De consument stelde zichzelf vragen als:
-Is het wel iets voor mij?
-Is zo’n fiets niet alleen bedoeld voor ouderen, mensen die wat minder goed ter been zijn? Tegenwoordig lijkt de E-bike aan positief imago te hebben gewonnen. De elektrische fiets vindt zijn weg naar mensen van alle leeftijden, zowel man, vrouw als oudere kinderen. Je wordt niet meer voor gek versleten als je op een verjaardag of een andere bijeenkomst vermeldt dat je van plan bent om een elektrische fiets aan te schaffen. Sterker nog, dan ben je één van de velen tegenwoordig. De elektrische fietsen (E-bikes) vliegen als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Door het ruimere aanbod aan modellen, is het heden ten dage gewoon óók sportief en normaal om op een E-bike het woon/werkverkeer te lijf te gaan. Elektrisch ondersteund, dus met een klein duwtje in de rug. Vooral heerlijk als er zich een paar hoge bruggen aandienen of als je het tempo even op wil voeren. Van en naar huis gaat met een E-bike natuurlijk een paar tandjes sneller, dus u bent in no time weer thuis. 

Soorten E-bikes

Elektrische fietsen of e-bikes zijn in diverse soorten verkrijgbaar:
-elektrische herenfiets
-elektrische damesfiets
-elektrische transportfiets (cargo)
-elektrische vouwfiets (foldable)
Iedere soort E-bike heeft zijn eigen specifieke eigenschappen, de zogenoemde ‘specificaties’. Deze variëren van soort motor tot actieradius en van accusoort tot maximale snelheid. 

Prijzen/modellen E-bikes

Wat kost zo’n E-bike? Voor de prijs hoeft u het niet te laten. Spirit heeft al drie soorten E-bikes in het assortiment voor een prijs onder de 1000 euro: de E-folding N3 vouwfiets (949 euro) en de Prime N3 voor dames (999 euro) of voor heren (999 euro). Bij al deze modellen is de motor/aandrijving in het voorwiel geplaatst. Een andere populaire soort E-bike is het zogenaamde transport/cargo type, deze zijn voorzien van een handige voordrager. In deze categorie E-bikes zijn twee soorten te onderscheiden:
-E-cargo N3 (damesmodel, 1149 euro): met 3 versnellingen en een afsluitbare/makkelijk afneembare Lithium-Ion accu. De motor zit hierbij in het voorwiel. Deze fiets kent een actieradius van maar liefst 130-150 km!
-E-cargo N8 (damesmodel, 1299 euro): met maar liefst 8 versnellingen!
Beide modellen zijn perfect te gebruiken voor het woon-werkverkeer en het lichte aluminium frame zorgt voor een perfect fietscomfort!
Spirit heeft ook een dames en/of herenmodel met een middenmotor in haar assortiment: de Avance N8 (1799 euro). E-bikes met een middenmotor zijn over het algemeen stabieler, de gewichtsverdeling is meer in balans. Ook biedt de motor, een Bafang M400, meer vermogen. Daarnaast is deze geruisloos en hij biedt dynamische ondersteuning. De fietser gaat lekker licht op pad met vijf gewenste ondersteuningsstanden, die makkelijk te regelen zijn via een LCD-display op het stuur.
De iets oudere fietser kan kiezen voor een veiligere E-bike met een lage instap, de Spirit E-Comfort N8 (1199 euro).
Kortom: Er is voor elk wat wils of – nog spannender - wat wilds te krijgen. Vraag naar de mogelijkheden.

Geschiedenis elektrische fiets

We zien het om ons heen gebeuren. Elektrische fietsen maken onderdeel uit van het moderne straatbeeld. Waar en hoe is het allemaal ooit begonnen? We stappen hiervoor even in de tijdmachine: het eerste prototype van de elektrische fiets wordt aan het einde van de 19e eeuw geïntroduceerd. Van de loopfiets (1817) naar een reguliere fiets met trappers bleek al een revolutie. Bijna iedereen kon zich ineens een eigen transportmiddel veroorloven, want een fiets was in verhouding voor iedereen een betaalbare keus.
De Amerikaan Ogden Bolton Jr. vroeg in 1895 patent aan op een door een batterij aangedreven fiets. Helaas, omdat de accu’s van deze prototypes loodzwaar waren en maar een beperkte actieradius hadden, sloeg deze ‘nieuwe uitvinding’ (nog) niet aan bij het publiek. Dat betekende niet dat men stopte met pogingen om een elektrisch aangedreven fiets te ontwerpen, ook niet in Nederland. Het Philips Natuurkundig Laboratorium kwam in de dertiger jaren van de 20e eeuw met een elektrische fiets op de proppen, door experts echter al gauw als ‘mislukt’ betiteld. G.A. Wood Jr., ook een Amerikaan, vroeg in 1969 patent aan op een fiets met vier kleine motoren, onderling verbonden door een serie tandwielen. Jammer genoeg werden de eerder genoemde problemen m.b.t. de accu (gewicht en actieradius) ook bij dit model niet verholpen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw zien we dat zich belangrijke technologische verbeteringen voordoen. De accu’s zijn inmiddels een heel stuk lichter én je kan er ook grotere afstanden mee afleggen. Dit maakte dat de productie van elektrische fietsen wereldwijd explosief steeg. Ook Nederland blies hier haar partijtje in mee. Tegenwoordig heeft eigenlijk elke fietsfabrikant wel een variëteit aan elektrische fietsen binnen het assortiment. Werd een elektrische fiets voorheen nog bestempeld als ‘fiets voor senioren’ of als een uitkomst voor mensen die niet meer zo makkelijk ter been zijn, tegenwoordig zijn de meest moderne, opvallende en ‘swingende’ modellen te koop. Aantrekkelijk voor iedere leeftijdsgroep.  

De naam e-bike

De naam ‘E-bike’ (E staat voor ‘electrical’) werd vanaf 2001 de algemene term om een elektrische fiets mee aan te duiden. Elke dag weer wint de E-bike aan populariteit. Nog even en de E-bike overvleugelt het aandeel in reguliere fietsen. 

Soorten motor/aandrijving

Een E-bike of elektrische kent drie soorten motoren waaruit gekozen kan worden:
-Middenmotor
-Voorwielmotor
-Achterwielmotor
Een middenmotor, bij de trapas, is de beste keus qua gewichtsverdeling. Deze motor is ook minder storingsgevoelig. E-bikes met een middenmotor kennen geen slipgevaar (zoals bij de voorwielmotor) en je zit ook niet vast aan een derailleurversnelling zoals bij E-bikes met een achterwielmotor. Daarnaast is een middenmotor, door de eigen ingebouwde rotatiesensor, efficiënter (zuiniger). Dat scheelt een slok op een borrel m.b.t. de actieradius.
Een voorwielmotor is met alle versnellingssystemen (naaf-, derailleur- of cardanas) te combineren. Deze motor is simpel, robuust en daardoor vaak de goedkoopste optie. Zodra je wegrijdt werkt hij, in elke versnelling.
Last but not least: Achterwielmotoren zijn heel stil. Ze hebben een lager rendement als een middenmotor, daarentegen slijten ze minder snel. 

Vermogen/kracht van de motor

Bijna elke elektrische fiets is begrensd op 250 watt. De modellen verschillen echter qua kracht. Dit wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Dus hoe hoger de Nm, hoe meer kracht. Logisch, een kind kan de was doen!

Soorten accu’s

Bij E-bikes kun je een keuze maken uit vier soorten accu’s: 

-Nikkel Metaal hybride (NiMh)
-Lithium Ion (Li-On)
-Lithium Polyme (LiPo)
-Lithium IJzer Fosfaat (LifePo4/LFP/LP4/LFP4)

Er is voor elke accusoort wel wat te zeggen, maar natuurlijk: aan elke accusoort kleven voor- en nadelen. De NiMh-accu is het goedkoopst, maar dan moet je wel voor lief nemen dat hij minder snel oplaadt. Verder is deze accu groot en zwaar, met een beperkte levensduur. Extra minpuntje: in de winter neemt de capaciteit sterk af.
De Li-On accu is klein en licht, laadt sneller op en levert dezelfde capaciteit onder alle weersomstandigheden. Wel is deze in aanschaf wat duurder.
Een LiPo-accu is eigenlijk een verbeterde Li-On: nog kleiner, nog sneller op te laden en met een nog langere levensduur. Qua aanschaf is deze echter relatief duur.
De LifePo4 is zonder twijfel de accu van de toekomst. Omdat deze eigenlijk nooit vervangen hoeven te worden, is aanschafprijs aan de hoge kant. 

FAQ m.b.t. E-bikes

-Hoe zit het met de accu en (vries)kou?
In de wintermaanden kun je gewoon goed op je elektrische fiets blijven rijden, ook als het vriest. Bedenk echter wel dat de accu niet goed met kou om kan gaan. Als je nog maar kort geleden buiten in de kou hebt gefietst en je accu moet worden opgeladen, laat deze dan eerst binnenshuis een half uur op temperatuur komen.

-Hoe voorkom ik dat mijn fiets gaat roesten?
Om roest te voorkomen, moet je de bewegende delen van je fiets extra aandacht geven. Dat begint met het reinigen van je fietsketting. Druppel wat kettingreiniger op de ketting en laat dit inwerken. Wrijf de ketting daarna goed schoon met een katoenen doek. Hierna insmeren met kettingolie die bestand is tegen natte condities (te verkrijgen bij de erkende fietsenmaker). Loop alle boutjes en moertjes na en check of deze nog allemaal goed vastzitten.  Vet ze daarna één voor één in met een beetje vaseline.  

-Wat is het voordeel van een E-bike t.o.v. een auto?
Voordelig aan een elektrische fiets is dat de kosten veel lager liggen. De motor en de batterij maken de e-bike iets duurder dan een gewone fiets, maar nog steeds veel goedkoper dan een auto. Je geeft ook geen geld uit aan benzine, je moet een e-bike daarentegen wel af en toe opladen. Een voordeel van de E-bike is dat de accu ontkoppeld kan worden en dat je deze dus op je werkplek kunt opladen. Een auto neemt ook veel meer plek in beslag en vaak is parkeren een dure aangelegenheid. 

-Elektrische fiets of gewone fiets?
Welke fiets je kiest, is afhankelijk van waar je hem voor gaat gebruiken. Een E-bike kan heel handig zijn, maar niet per se noodzakelijk als je je boodschappen om de hoek kunt doen. Een gewone fiets is aan te raden als je binnen een kwartier op je werk kan zijn.  Doe je er een half uur tot een uur over, dan is een E-bike het overwegen waard.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat E-bikers per week meer bewegen dan normale fietsers. Mensen met een E-bike pakken de fiets namelijk niet alleen vaker, ze fietsen er ook langere afstanden mee. Over het algemeen blijkt dat een E-bike je activiteit een boost geeft. 

-Hoe voorkom ik dat mijn E-bike wordt gestolen?

Kies een goed slot, of liever: zorg dat je minstens twee goede sloten hebt. Het ringslot, dat meestal standaard op je nieuwe elektrische fiets zit, is niet toereikend. De fiets kan nog steeds worden meegenomen, in een aanhanger of een busje. Daarom, zet je fiets met een tweede, extra slot vast. Er zijn genoeg sloten op de markt. Van kettingslot tot insteekslot en van vouwslot tot beugelslot. Welk slot je kiest maakt niet heel veel uit, maar zorg er wel voor dat het een ART-keurmerk heeft (gecertificeerd). Dit geeft aan hoe goed een slot bestand is tegen diefstal. Het ART-keurmerk werkt met sterren, dus hoe meer sterren, des te veiliger staat je fiets op slot. Voor een elektrische fiets wordt  -verplicht bij de meeste verzekeraars- minimaal een ART-2 of ART-3 slot aangeraden. Tip: bewaar de bon van het slot en noteer het sleutelnummer. Altijd handig, want jouw verzekeraar kan hierom vragen.
Maak je fiets vast aan een lantaarnpaal, een fietsenrek of een boom of -nog beter- zet hem in een bewaakte stalling. Zorg ervoor dat ook de accu op slot zit, of haal deze van je fiets af.

Accessoires voor de E-bike
Ook voor diverse accessoires om jouw E-bike extra ‘aan te kleden’ ben je bij Fietsenplaats.nl aan het juiste adres! Wat hebben wij zoal in voorraad?